2019. ÉVI ADÓVÁLTOZÁSOK - 1. RÉSZ: AZ ADMINISZTRÁCIÓ KÖNNYEBBSÉGEI

A korábbi évekhez hasonlóan 2018 is mozgalmas volt a különböző adózást és a vállalkozásokat érintő adminisztrációt illetően. Számos törvénymódosítás mellett több új térvény is elfogadásra került, akár a régiek hatályon kívül helyezésének árán. A 2019. január 1.-jétől életbe lépő változások adó- és adminisztráció csökkenés mellett hoztak egyszerűsítéseket és pár ügyesen csomagolt adóemelést is.

A jelenlegi ismereteink alapján elmondható, hogy a fontosabb munkát terhelő adók és járulékok mértéke, akárcsak – pár kivételtől eltekintve – az ÁFA kulcsai nem változnak 2019 elejétől.

Ami biztosan kijelenthető, hogy az egészségügyi szolgáltatási járulék 7.500Ft lesz januártól és az egyéni vállalkozók számára is készít bevallástervezetet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, amit az adóhatóság előtt nem ismert adatokkal kötelező kiegészíteniük. Szintén az egyéni vállalkozók számára kedvező változás, hogy február 25.-ről május 20.-ra változik vállalkozásuk adóbevallásának benyújtási határideje, azaz igazodik a magánszemélyek adóbevallási határidejéhez.

A kisadózó vállalkozások tételes adóját sem felejtettük el, csak ennek kapcsán nem volt semmi említésre méltó változás.

 

Egyszerűsítések az adminisztráció terén:


Alanyi adómentesség: már 2017-ben felreppent az a hír, hogy a kormány emelni kívánja az alanyi adómentesség értékhatárát évi 8 millió forintról 12 millió forintra. Ahogyan ez korábban is ismert volt ehhez a módosításhoz az Európai Unió jóváhagyása is szükséges, mely 2018 folyamán megtörtént, így 2019. január 1-jétől az alanyi adómentesség értékhatára 12 millió forintra nő. Átmeneti szabályozásként életbe lépett a következő rendelkezés: amennyiben az adózó 2018-ban átlépte az alanyi adómentesség 8 millió forintos értékhatárát, de a 2019-től hatályos 12 millió forintot nem, úgy kérvényezheti, hogy 2019-ben is alanyi adómentesként tartsák nyilván.

 

Céges autók adminisztrációja: az adóév végén, szinte a célvonalban reppent fel a hír, hogy a céges használatban lévő bérbevett személygépjárművek bérleti díjának általános forgalmi adó tartalma 50%-ban útnyilvántartás nélkül is levonásba helyezhető. Az elfogadott módosító értelmében tehát az ÁFA fele mindenféle adminisztráció nélkül visszaigényelhető. Amennyiben az autó a futása több, mint 50%-át teljesíti a vállalkozás érdekében, úgy továbbra is kötelező az útnyilvántartás vezetése. Fontos megjegyezni, hogy az ÁFA törvény értelmében bérelt autónak számít a klasszikus bérlet mellett a nyíltvégű pénzügyi lízing keretein belüli használat is.

Sajnos arról egyértelmű rendelkezés jelenleg nincsen, hogy a fenti könnyítés minden vállalkozásra vonatkozik-e, vagy csak azokra, akik 2019. január 1-jét követően szerzik be a személygépjárművet.

 

Munkavállalók bejelentése: ezen a téren is sikerült egy kisebbfajta egyszerűsítést végrehajtani. A januártól munkába álló új belépésű munkavállalók esetén az adóhivatalhoz való lejelentési eljárás során nem kell megadni sem a munkavállaló végzettségét, sem a szakképesítését, így az ezt igazoló bizonyítvány adatait sem.


A 2019. évi adóváltozásokkal foglalkozó cikkeink további részeiben sok minden más mellett szó lesz a társasági adóról, a kisvállalati adóról, a személyi jövedelemadóról és a szociális hozzájárulási adóról.
.

Kosár

Nincs termék a kosárban

Még vásárolok